W dniu 24.07.2024 Starosta Rawicki Adam Sperzyński uczestniczył w konferencji dot. Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027 promującej projekty dofinansowane w ramach Działania 05.01 Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej. Odbyła się ona w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Powiat Rawicki pozyskał dofinansowanie w wysokości 1.524.993,19 zł na realizację zadania pn. „Nowe pracownie kształcenia zawodowego w szkołach Powiatu Rawickiego – dla rozwoju gospodarczego południowej Wielkopolski”.
W ramach działania 5.01 „Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej” Powiat Rawicki otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. „Nowe pracownie kształcenia zawodowego w szkołach Powiatu Rawickiego – dla rozwoju gospodarczego południowej Wielkopolski” w kwocie 1.524.993,19 zł. Dotacja pochodzi z Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Pozostała kwota w wysokości 653.568,51 zł stanowi wkład własny Beneficjenta.
Projekt obejmuje swym zakresem doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Przyrodniczo-Technicznych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bojanowie oraz Zespole Szkół im. Stefana Bobrowskiego w Rawiczu. W ZSPT CKU w Bojanowie doposażone pracownie uatrakcyjnią i przyczynią się do efektywniejszego kształcenia uczniów w zawodach: technik rolnik, rolnik, technik informatyk, technik weterynarii. Ponadto przyczynią się do otwarcia nowych kierunków kształcenia zawodowego, a mianowicie: technik analityk, technik automatyki i robotyki. Dzięki wyposażeniu pracowni rachunkowości w ZSZ w Rawiczu możliwe będzie wprowadzenie do oferty szkoły nowego kierunku kształcenia – technika rachunkowości. Kompleksowe wyposażenie pracowni komputerowej oraz uruchomienie pracowni technik rachunkowości wraz z niezbędnym wyposażeniem w nowoczesny sprzęt dostosowany do wymogów podstawy programowej oraz wymagań XXI wieku poprawią jakość kształcenia młodzieży w ZSZ Rawicz.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje realizację następujących zadań:
- Opracowanie studium wykonalności
- Zakup wyposażenia dla Zespołu Szkół Przyrodniczo-Technicznych CKU w Bojanowie, który obejmuje:
– zakup wyposażenia pracowni A 18 (pracownia robotyki)
– zakup wyposażenia pracowni C2
– zakup wyposażenia pracowni C5
– zakup wyposażenia pracowni biologicznej
– zakup wyposażenia pracowni rozrodu
– zakup wyposażenia pracowni rolniczej
- Zakup wyposażenia dla Zespołu Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego w Rawiczu, który obejmuje:
– zakup wyposażenia pracowni technik rachunkowości
– zakup wyposażenia pracowni komputerowej
- Promocja projektu
Głównym celem projektu jest poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia , czyli usług sprzyjających włączeniu społecznemu, poprzez zakup wyposażenia na potrzeby Zespołu Szkół Przyrodniczo-Technicznych CKU w Bojanowie i Zespołu Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego w Rawiczu.
Realizacja projektu zapewni pełny dostęp do utworzonej, w pełni wyposażonej, funkcjonalnej i komfortowej infrastruktury edukacji zawodowej oraz do nowoczesnej oferty kształcenia dostosowanej do potrzeb rynku pracy.
Celem projektu jest wzmocnienie związku między edukacją a potrzebami lokalnego rynku pracy poprzez kształcenie w zawodach, które są wysoko cenione przez pracodawców.
Dzięki realizacji projektu, w ZSPT CKU w Bojanowie oraz ZSZ w Rawiczu osiągnięte zostaną m.in. następujące efekty:
– wzrost kompetencji zawodowych uczniów,
– poznanie możliwości technicznych sprzętu używanego przez pracodawców,
– wsparcie nauczycieli przy realizacji procesu edukacyjnego,
– wprowadzenie innowacyjnych form rozwijania kompetencji zawodowych i osiągnięcie lepszych wyników edukacyjnych – szczególnie w zakresie kompetencji miękkich,
– wzrost jakości i konkurencyjności szkoły na rynku edukacyjnym,
– ukazanie potencjalnym uczniom atrakcyjności kształcenia zawodowego,
– łatwiejsze wejście absolwentów na rynek pracy,
– sprostanie oczekiwaniom potencjalnych pracodawców/zakładów pracy,
-transfer branżowej wiedzy nowoczesnych rozwiązań technicznych w różnych zawodach,
– wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży niezależnie od miejsca zamieszkania i statusu majątkowego.
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
link do publikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego